Skolacek.cz
Hlavní kategorie
  • Předškoláci
  • Rodina a škola
  • Volný čas
  • Trendy
  • Události
  • Tipy k výuce
  • Do školy
Doporučujeme
  • Jazykové učebnice
  • Magazin.
  • Zahraniční knihy
  • Jazykové učebnice
  • Magazin.
  • Zahraniční knihy
Facebook
Instagram
Mail
Obchod s učebnicemi
skolacek.cz

Magazín o škole a rodině, tvoření i učení...

Skolacek.cz
  • Předškoláci
  • Rodina a škola
  • Volný čas
  • Trendy
  • Události
  • Tipy k výuce
  • Do školy

Úvod » Rodina a škola » Známkování ve školách – Motivace žáků nebo bič v rukou učitele?

school times 3599182 640
Total
0
Shares
0
0
0

Známkování ve školách – Motivace žáků nebo bič v rukou učitele?

30. ledna 2019

Otázka toho, zdali má známkování ve školách své opodstatnění či se jedná o přežitek, je poslední dobou hodně diskutované téma. Společnost se v podstatě rozdělila na dva tábory, jedni známkování brání a v jeho užívání vidí opodstatnění, naopak druzí zastávají názor, že udělování známek není pro rozvoj studentů tou nejlepší cestou.

Nicméně pro vytvoření alespoň částečně objektivního názoru na danou problematiku je nutné provést kritické zhodnocení zahrnující argumenty obou protinázorů. Právě toto naleznete na následujících řádcích.

Aspekty hovořící pro známkování

Pro vhodnost známkování, jakožto účinného nástroje, jednoznačně hovoří neexistence žádné jiné a alespoň částečně stejně účinné metody hodnocení studentů. Ano, existuje zde sice slovní hodnocení, nicméně to je do určité míry jen převlečené známkování, neboť taktéž jen reflektuje míru splnění stanovených kritérií, byť tedy odlišnou formou. No a úplné zrušení hodnocení je spíše jen utopickou vizí, jež by navíc neměla ani mnoho pozitivních dopadů a převládaly by ty negativní.

Dalším argumentem zastánců známkování bývá, že se jedná o spravedlivé a pro všechny stejné hodnotící kritérium. S tím bych se víceméně ztotožnil, byť tedy s určitou výhradou, neboť bohužel známkování bývá často pouze subjektivním názorem kantora, což degraduje jeho spravedlnost.

Poslední z aspektů hovořící pro známkování je skutečnost, že vidina hodnocených písemek a ústních zkoušení, nutí studenty, kteří nejsou ke škole lhostejní, si probíranou látku alespoň jednou přečíst a zapamatovat si z ní minimálně ty nejdůležitější body, což pokud je tak činěno pravidelně, podporuje jejich disciplínu a stanovuje jim určitý řád, což jsou vlastnosti vhodné a přenositelné i do běžného a pracovního života.

Aspekty hovořící proti známkování

Nejsilnějším argumentem, jenž bývá v souvislosti s negativním postojem vůči známkování skloňován nejčastěji, je, že udělování známek, v takové podobě, na jakou jsme dnes zvyklí, bývá v mnoha případech pro studenty svazující a stresující, což může mít v dlouhodobém horizontu negativní vliv na jejich psychickou pohodu a v případě přemíry stresu to může mít nežádoucí dopady dokonce i na jejich fyzické zdraví.

Dalším problémem, jenž je spojen se známkováním a který bývá často hlavním argumentem jeho zpochybňovačů je, že se studenti často učí jen, aby dostali lepší známku, a ne z důvodu, aby se něco dozvěděli a získali v dané problematice větší rozhled, což jde vlastně proti celé myšlence škol, jakožto institucí pomáhající a umožňující vzdělávat studenty.

Patří známkování do moderní formy Výuky? 

Po kritickém zhodnocení všech aspektů hovořících pro a proti známkování jsem dospěl k názoru, že známkování má ve školství svůj právem zakořeněný význam a uplatitelné je i v moderních formách výuky. Nicméně rozhodně stojí za uvážení, zdali by jej nešlo pojmout lépe a efektivněji, tak aby nedocházelo k zbytečně velkému psychickému vytížení studentů.


Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Související
  • škola
  • student
  • učení
  • učitel
  • známky
Mohlo by vás zaujmout
10 Rozbor knihy
Zobrazit článek

Kde najít přehledné rozbory děl zdarma?

kid
Zobrazit článek

Jak vybrat školní batoh? Praktický průvodce pro rodiče

ChatGPT Image 1. 4. 2025 17 50 40
Zobrazit článek

10 věcí, které by se děti měly ve škole opravdu učit (a proč se je zatím neučí)

Reklama
Pfuu.cz – cenový srovnávač

Pfuu.cz - cenový srovnávač...

Nejnovější články

  • Kde najít přehledné rozbory děl zdarma?
  • Jak vybrat školní batoh? Praktický průvodce pro rodiče
  • 10 věcí, které by se děti měly ve škole opravdu učit (a proč se je zatím neučí)
  • Nahradí umělá inteligence učitele? Hledáme odpověď
  • Přehled knih Velkého knižního čtvrtku jaro 2025

Pro školáky

Bagmaster BAG 20 B penál – žíhaně modrý

CASE ALFA 21 A 01 1 7

Bagmaster ALFA 21 A školní penál – pes

CITY BAG ALFA 21 B 01 7

Bagmaster SÁČEK ALFA 21 B školní na přezůvky / tělocvik – kostičky

Shoe Lumi 21B 7

Bagmaster SÁČEK LUMI 21 B školní na přezůvky / tělocvik – modrý fotbal

REKLAMA
Další články
  • kid
    Jak vybrat školní batoh? Praktický průvodce pro rodiče
  • ChatGPT Image 1. 4. 2025 17 50 40
    10 věcí, které by se děti měly ve škole opravdu učit (a proč se je zatím neučí)
  • ChatGPT Image 1. 4. 2025 09 51 30
    Nahradí umělá inteligence učitele? Hledáme odpověď
REKLAMA
Kdo jsme
skolacek.cz

Magazín o škole a rodině, tvoření i učení...

© 2024 - vytvořili a spravují mackman.cz

Doporučujeme
  • Jazykové učebnice
  • Magazin.
  • Zahraniční knihy
Obchodní informace
  • Provozovatel & osobní údaje
  • Ceník reklamy, vložení článků
  • O nás

Input your search keywords and press Enter.

Spravovat Souhlas
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}
Go to mobile version