Skolacek.cz
Hlavní kategorie
  • Předškoláci
  • Rodina a škola
  • Volný čas
  • Trendy
  • Události
  • Tipy k výuce
  • Do školy
Doporučujeme
  • Jazykové učebnice
  • Magazin.
  • Zahraniční knihy
  • Jazykové učebnice
  • Magazin.
  • Zahraniční knihy
Facebook
Instagram
Mail
Obchod s učebnicemi
skolacek.cz

Magazín o škole a rodině, tvoření i učení...

Skolacek.cz
  • Předškoláci
  • Rodina a škola
  • Volný čas
  • Trendy
  • Události
  • Tipy k výuce
  • Do školy

Úvod » Předškoláci » Učme děti anglicky co nejdřív – nebo ne?

children 3267812 640
Total
0
Shares
0
0
0

Učme děti anglicky co nejdřív – nebo ne?

12. února 2019

Dát dětem co nejlepší start do života chce asi každý rodič. Kromě všemožných kroužků pohybových a uměleckých aktivit tak určitě plánujete nasměrovat své dítě i k co nejlepšímu zvládnutí světových jazyků, v čele s angličtinou. Je to ale ještě před začátkem výuky jazyků na základní škole vhodné? Nebude dítě přetížené? Bude mít výuka výsledky? Nebude si dítě jazyky plést dohromady? Od kterého roku poslat dítě do pečlivě vybrané jazykové školy?

Děti se jazyky učí jinak než dospělí

Podle poznatků neurovědců existuje určité kritické období, kdy je dětský mozek novému jazyku díky své plasticitě otevřen mnohem více než později. Druhý jazyk je v tomto období většina dětí schopna zvládnout na úrovni rodilého mluvčího. Toto období končí přibližně s nástupem puberty. Ještě do konce puberty lze ale zpravidla získat výbornou znalost jazyka.

Dospělí studují další jazyky už jiným mechanismem a stojí je to mnohem více úsilí. Jakmile nový jazyk běžně nepoužívají, snadněji ho také zapomínají. Obtížnost studia v dospělosti dobře vykresluje existence řady výukových metod, které se pokoušejí handicap dospělého mozku alespoň částečně obejít. Co už ale v dospělosti jen stěží změníme, je skutečnost, že identitu máme pevně spojenu s naším prvním, mateřským jazykem. V něm si pojmenováváme své okolí, myslíme a reflektujeme sami sebe. Máme vytvořeno tzv. jazykové ego.

Zapíšeme-li své potomky na angličtinu pro děti dříve, než dosáhnou puberty, ušetříme jim tím mnoho pozdějšího méně efektivního učení. Časné studium cizího jazyka pomáhá trénovat celý mozek – rozvíjejí se tím zejména další kognitivní funkce. Díky vyšší citlivosti na zvukové nuance si dítě osvojí snadno i perfektní přízvuk. Raná výuka má však i nástrahy, kterých by si rodiče měli být vědomi.

Klady a zápory studia angličtiny u dětí

Shrňme si některé z kladů výuky angličtiny v raném věku:

  • Jedinečná plasticita mozku dětem umožní získat úroveň rodilého mluvčího
  • Nasávat nové poznatky je pro děti přirozená zábava
  • Děti umí zachytit a věrně reprodukovat intonaci a rytmus řeči
  • Nemají zábrany a bloky dospělých, nestydí se tak za chyby
  • Výukou podporujeme celkový rozvoj dítěte

S výukou angličtiny u dětí jsou ale spojené ale i některé nástrahy:

  • Aby přišly výsledky, dítě musí s druhým jazykem přicházet do styku denně, nejlépe několikrát denně. Kromě bilingvních rodin to není vůbec snadné docílit.
  • Děti nezajímá klasické “učení”. Nechtějí pasivně poslouchat, ale chtějí si hrát a bavit se. Je třeba využít zvědavosti dětí, emocí, zvuků, barev, obrázků, pohybu, hmatu, a k tomu navodit dětem pocit bezpečí a jistoty. Zásadní je tedy učitelova empatie a jeho zkušenost právě s výukou dětí. Učitel, který to s dětmi neumí, jen marní čas.
  • Nižší nároky na jazykovou zdatnost učitele ale v žádném případě nejsou ani u výuky dětí na místě. Naopak. Pokud lektor angličtiny není na úrovni rodilého mluvčího, děti si nevratně naposlouchají chyby v jeho jazykovém projevu a jen těžko je pak budou setřásat.
  • Děti excelují, pokud ke svému učiteli získají emocionální vazbu, důvěřují mu a získávají od něj pozornost a uznání.
  • Celkově by výuka měla být pro děti příjemným zážitkem, na který se těší.

Ideální věk, kdy začít s výukou angličtiny u dětí

O tom, kdy s výukou druhého jazyka u dětí začít, se stále ještě vedou v odborných kruzích debaty. Vývojoví psychologové se však více méně shodují na doporučení nejnižšího věku dítěte. Výuka angličtiny by neměla začít před třetím rokem věku dítěte. Do tří let má dítě jiné prioritní vývojové úkoly a angličtina, případně jiný cizí jazyk, by mohla (ale nemusela) představovat přílišnou zátěž. Neurčitost je daná rozdílnými individuálními schopnostmi dětí. Zralost dítěte a případné vývojové problémy se dají s větší jistotou rozpoznat až kolem tří let.

Že paralelní zvládnutí dvou jazyků je pro dětský mozek velká zátěž, dokládají nejlépe zkušenosti z bilingvních rodin, ve kterých se řečový vývoj dětí téměř vždy oproti monolingvním rodinám opožďuje. Podle srovnávacích studií z Belgie, Švýcarska či Kanady, kde jsou vícejazyčné rodiny časté, bývá zpoždění někdy až o dva roky.

Najít správnou rovnováhu

Vytvořit dítěti ideální podmínky pro zvládnutí angličtiny na úrovni rodilého mluvčího je české monolingvní rodině dosažitelné opravdu těžce. Zajistit dětem angličtinu 3x denně ve 20-30 minutových blocích, každý den v týdnu, v malé skupince 5 dětí s rodilým mluvčím, který má talent pro výuku dětí, je mimo reálné možnosti jak většiny rodičů, tak našeho vzdělávacího systému. Neznamená to ale ani, že na jazykovou výbavu svých dětí je radno rezignovat.

Víme už také, od čeho si raději moc neslibovat. Dítěti neudělá dobrou službu výuka angličtiny několikrát týdně s výbornou paní učitelkou, která umí “trochu” anglicky. Nepomůže ani levná studentka s výbornou angličtinou, která sice brigádničí ve školce každý den, ale svůj didaktický um zatím teprve hledá.

Má tedy význam investovat do jazykové výuky svých dětí? Jednoznačně ano. Možné zisky pro budoucnost dítěte jsou obrovské. Nepočítejte ale s okamžitým výsledkem a nenechte si dítě kazit špatně mluvícím lektorem. S největší pravděpodobností se vám nepodaří exponovat dítě angličtině natolik, aby si vybudovalo internacionální jazykové ego, ale pokud to bude angličtina kvalitní a dítě to bude bavit, je to maximum, které můžete v našich podmínkách dosáhnout. A co němčina, francouzština, italština nebo třeba španělština? Nemáte-li speciální motivaci zvolit místo angličtiny některý z dalších jazyků, dovolíme si říci, že na ty má vaše dítě čas. Povzbuzením budiž, že budoucí zvládnutí dalšího jazyka pro ně bude se znalostí angličtiny zase o něco snazší.


Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Související
  • angličtina
  • jazyková škola
  • škola
  • výuka
Mohlo by vás zaujmout
10 Rozbor knihy
Zobrazit článek

Kde najít přehledné rozbory děl zdarma?

kid
Zobrazit článek

Jak vybrat školní batoh? Praktický průvodce pro rodiče

ChatGPT Image 1. 4. 2025 17 50 40
Zobrazit článek

10 věcí, které by se děti měly ve škole opravdu učit (a proč se je zatím neučí)

Reklama
Pfuu.cz – cenový srovnávač

Pfuu.cz - cenový srovnávač...

Nejnovější články

  • Kde najít přehledné rozbory děl zdarma?
  • Jak vybrat školní batoh? Praktický průvodce pro rodiče
  • 10 věcí, které by se děti měly ve škole opravdu učit (a proč se je zatím neučí)
  • Nahradí umělá inteligence učitele? Hledáme odpověď
  • Přehled knih Velkého knižního čtvrtku jaro 2025

Pro školáky

Bagmaster BAG 20 B penál – žíhaně modrý

CASE ALFA 21 A 01 1 7

Bagmaster ALFA 21 A školní penál – pes

CITY BAG ALFA 21 B 01 7

Bagmaster SÁČEK ALFA 21 B školní na přezůvky / tělocvik – kostičky

Shoe Lumi 21B 7

Bagmaster SÁČEK LUMI 21 B školní na přezůvky / tělocvik – modrý fotbal

REKLAMA
Další články
  • kid
    Jak vybrat školní batoh? Praktický průvodce pro rodiče
  • ChatGPT Image 1. 4. 2025 17 50 40
    10 věcí, které by se děti měly ve škole opravdu učit (a proč se je zatím neučí)
  • ChatGPT Image 1. 4. 2025 09 51 30
    Nahradí umělá inteligence učitele? Hledáme odpověď
REKLAMA
Kdo jsme
skolacek.cz

Magazín o škole a rodině, tvoření i učení...

© 2024 - vytvořili a spravují mackman.cz

Doporučujeme
  • Jazykové učebnice
  • Magazin.
  • Zahraniční knihy
Obchodní informace
  • Provozovatel & osobní údaje
  • Ceník reklamy, vložení článků
  • O nás

Input your search keywords and press Enter.

Spravovat Souhlas
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}
Go to mobile version